10 nov. 2011

Något att smygstarta med...

I födelsedagspresent fick jag av mamma och pappa den här fantastiska boken; Allt om Mats stora julkokbok. Boken kan inte beskrivas på något annat sätt än totalt vinterglädje, ögongodis och en fröjd för sprakande julsjälar. Japp, så skulle jag vilja beskriva boken. Bilderna är slående vackra och gör dig sugen på att laga rubbet, där har de verkligen lyckats. En annan fördel med boken är den fantastiska kapitelindelningen. För vem vill inte fira sin jul såhär...?

Glöggfest med svenska tapas, adventsmys med apelsinlax och julbruleé, stoppa lingonkorvkorv, laga ätbara klappar, lussemorgon med saffran, sätta egen snaps med päron och peppar, förbereda det stora julbordet, julaftonsfrukost med belgiska våfflor, gröna rätter och fira jul med europeiska julrätter, juldagen med snittar och afternoon tea som avslutas med en viltmiddag och drinkar framför brasan, mat för lata mellandagar...

Jag skulle kunna fortsätta beskriva de fantastiska kapitlen, men jag hoppas istället att ni väljer att köpa den här pärlan. Jag kommer laga en hel del ur den här under november och december, och kommer publicera ett och annat recept här tänkte jag. Först ut är gå-bort-senapen; i underbar söta burkar. Det här kan du börja med redan nu!




Romsenap
8 dl

En perfekt lite julklapp, eller något att ha med sig när man går bort i juletider! Passa senapen noga så den inte bränner i botten.

1 dl gula senapsfrön
1 burk Coleman's senapspulver
3 dl råsocker
1/2 dl vetemjöl
1 tsk salt
5 dl vatten
1 msk ättikssprit
1 dl mörk rom

1. Förväll senapsfrön i vatten i en kastrull i ca 1 minut. Låt rinna av.
2. Blanda senapspulver, socker, mjöl och salt i en kastrull. Tillsätt vatten. Sjud på svag värme i ca 20 minuter. Rör om då och då så det inte bränner fast. Tillsätt senapsfrön och rom. Häll upp i varma, rena glasburkar och låt kallna. Förvara svalt.


Inga kommentarer: