14 dec. 2010

Gunnebos julbord in my heart. (Recension)

Jag dör. Jag tror aldrig jag har varit så här mätt i hela mitt liv. Vi åkte till Gunnebo slott vid ett-tiden och hade bokat bord vid 14:00, så vi hann med en promenad i parken innan vi skulle äta. (När man skall gå och äta lunch och inte jobbar skall man gå vid två-tiden, då slipper man ruschen och kan njuta av maten i lugn och ro).

När vi kom så fick vi världens bästa mottagande, helt super verkligen. Vi fick hemgjord glögg som var helt UNDERBAR, med smak av citron och apelsin så den var lite syrlig. Efter det så kom servitrisen och hämtade oss, kocken skulle presentera rätterna för oss (!). Vilken grej! Iförd kockmössan stod han där och presenterade rätt för rätt - allt ekologiskt, lokalt, modernt men samtidigt "back too the roots". Några exempel var; lingonsill med kardemumma, rökt sillsallad med rödbetor, apelsinmarinerad lax med kål- och valnötssallad, kalvinnanlår toppat med äpplekompott, vildsivinpaté med rökt vitlök, ungsrostade svartrötter aerverat syltade nypon (förmodligen det godaste jag ätit i hela mitt liv, lammkorv kryddad med stjärnanis, grönkålssoppa and so on and so on and so on... Min poäng - det här var något av det bästa jag ätit!

Allt var underbart fräscht och serverades nästan som i tapas-form, inga kantiner eller stora grytor så långt ögat kunde nå. Till maten bäljade jag lättöl och Robin unnade sig en julöl. Efter 4 tallriken var jag så mätt att jag varken visst in eller ut, ändå gav jag mig på dessertbordet med saffranscheesecake och julgodis. Starkt kaffe fick slinka ner det med. Nu är jag övertygad om att jag aldrig mer kan äta mat i hela mitt liv - men det var det värt.
När vi ringde sa de att det var fullbokade fram till jul, men att de hade en lucka för två just idag. Vilken tur! Vad hela kalaset kostade? 325 kronor per person, närstan lite pinsamt överkomligt.






Inga kommentarer: