18 dec. 2010

Köttfärsås och spaghetti som i bamba.

Skolans spaghetti och köttfärsås verkar ha delat upp Sveriges befolkning i två läger, antingen älskar man den och så hatar manden. Oavsett kan vi nog alla vara överrens om att det kanske inte är en kulinarisk upplevelse på högsta nivå, men saker kan vara galet goda ändå. Jag erkänner, jag gillade den. Inte älskade, men gillade.
Men visst är det lite så, ibland kan saker som känns lite äckliga och "ofina" vara det bästa man kan stoppa i munnen. Jag har tusen exempel, jag är en sucker för allt med majonäs. Majonäs är det bästa som finns i min mening.

Jag snubblade över en tråd på falshback där det ivrigt diskuterades om skolan mat och då framför allt köttfärsåsen och den överkokta spaghettin. Det verkar finns en kille där ute som satt det som sin livsuppgift att arbeta fram ett recept som är så likt som möjligt som skolans helfabrikat - och voilá! Här har ni det, tydligen skall det vara ruskigt likt. Det är tydligen väldigt viktigt att inte exprimentera med ingredienserna, för att få till den där riktiga härliga, menlösa smaken.

(Som vanligt är det på Flashback man får de bästa kommentarerna. En påstod att det var i förvaringen hemligheten låg bakom smaken på köttfärssåsen, "frys ner i 4 år och tina sedan upp". En annan rådde trådstartaren att öka på mängden för att få till smaken och försöka göra till sådär 5-600, då skulle han få till det rätta smaken.)


Köttfärsås som i skolan (Inlägg taget från bloggen kryddburken.se)
600 gram blandfärs
2 normalstora gula lökar
1 apelsinstor rotselleri
½ dl tomatpuré
1 dl ketchup
ca 6-7 dl vatten
1 msk kalvfond eller annan köttbuljong
1 msk socker
½ tsk torkad basilika
salt & vitpeppar
Vatten + maizenamjöl till redning

Gör såhär
Börja med att hacka löken, inte för fint, ganska grovt! Grovriv rotsellerin & fräs detta i stekpanna i lite smör. Strö över sockret. Fräs tills löken blivit genomskinlig. Lägg i färsen och blanda runt allt. Slå på lite vatten redan nu. I med resten av ingredienserna! Låt allt få småputtra under lock ca 45min-1 timme. Slå på mer vatten allt eftersom. Mot slutet så tog jag också stavmixern och körde några varv! Men inte för mycket! Ett tips är när du ska tillsätta kryddorna så smaka av HELA tiden så du hittar rätt smak. (Salt, socker, vitpeppar, kanske en skvätt tomatpuré till) Smaka av ordentligt! Jag lovar du kommer hitta smaken! Viktigt är att inte basilikan ökas på, då tar den över, det ska bara var en aning av basilikan. När du tycker smaken är perfekt. Rör ut maizenamjöl i lite vatten och red av såsen till önskad konsistens. Inte vetemjöl nu, då blir inte färgen lika genomskinlig och fin! Och glöm för guds skull inte den överkokta spagettin till!

Inga kommentarer: