23 aug. 2010

Cash'en foljde med till Greece.

Annu en stralande dag med sol och bad pa Karpathos. Jag och Robin kommer precis fran strandpromenaden dar vi atit lite frukost bestende av farskpressad apelsinjuice, starkt kaffe och croassinter. Mycket gott. Klockan ar 9.00 och vi haller pa att planera dagen. Formodligen sa skall vi ta det lugnt pa dagen for att sedan i eftermiddag ge oss ut pa en langutflykt. Vi skall aka till byn Lefkos som ligger pa andra sidan on (ca 1,5 timme med moppe tror vi), och pa vagen skall vi ata pa en taverna som ar lite kand pa on for sin fantastiska mat och snalla agare. Tavernan ligger vid en avskild strand under 2 stora pinjetrd som ar over 150 ar gamla, och heter just "Taverna under the trees". Efter det blir det upp till Lefkos som skall ha vackra strander och bra snorkling, och sedan blir det en ol och titta pa solnedgangen fran hangmattorna som skall hanga pa stranden. Kanns som en okej avslutning :)

Dagarna springer ivag och snart skall vi aka hem. Imorgon blir var sista dag och da skall vi norrut mot stranden Kyra Panagia som ocksa skall ha bra snorklings/ och dykvatten. Dar tankte vi tillbringa dagen och sedan rora oss upp i bergen kvallstid, och ata i byn Aperi.

Vi ar hemma pa torsdag vid middagstid, da kommer massa bilder. Bloggar kanske en rad imorgon om tillfalle ges och jag far Robins valsignelse. men jag tycker anda att jag varit duktig, jag lovade ingen bloggning och har lyckats halla mig till tre inlagg. Guldstjarna i kanten!

Luutra

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har precis bokat en sista minuten vecka till Karpathos och googlade in på din blog. Verkar som en riktigt kanon-ö. Vi tar med vår lilla 1-åriga kille som kommer att älska barnpoolen och stenar på stranden. Du skriver att det finns vind på Karpathos, det kanske finns möjlighet till wind surf?
Kul att ni kommer från Särö, av en slump är vi inte bosatta så långt ifrån, nämligen i Vallda.
Ha en skön avslutning av semestern!

/Erik, Anna & Ted

Luutra sa...

Påvästkusten så vet jag att det finns många som vindsurfar, bla annant i Lefkos. Men även på stränderna kring flygplatsen samt en speciell strand, Myko-nånting.
Var beredda på att det blåser rejält på Karpathos, och att det är ordentligt varmt. Ön är dessutom så pass sotr så för er lilla familj så rekommenderar jag hura bil hela veckan för att man skull kunna ta sig runt och så så mycket som möjligt. jag kan varmt rekommendera den lilla bergsbyn Menetes, på väg till Arkasa. Inte en turist i sikte och den lilla tavernan med de färgglada stolarna längs med huvudgatan serverar det bästa lamm som någonsin lagats. Så färskt att det föll isär.
Ett tips till, kalimera.se har en e-guide om Karpathos som man laddar ner själv och skriver ut för 59 kronor. Med en sådan och en roadmap som ni köper på plats så är ni i hamn! :) Hoppas ni får en trevlig semester alla tre! MVH J.