16 aug. 2009

Jag och Hypotyreos

Jaha. Då hade man hittat en komplett lista på symptom för Hypotyreos på en norsk sjukvårdssida, översatt till svenska.
Har ont just nu och har googlat en del. Ingen vettigt. Kan inte någon svara, varför har jag ont? Kommer jag alltid ha det? Och är det Hypotyreosen? Dumma.
Lite skrämmande att läsa listan, känner igen så mycket. Alldeles på pricken. Här kommer några:

* Stor trötthet
* Kalla händer och fötter (när jag var liten satt jag i timmar vid torktumlaren)
* Ledstelhet
* Förlorad uthållighet
* Överaktivitet under skolåren
* Tappar hår
* Rygg- och ländryggssmärta
* Svårigheter med att balansera humöret

Sedan fanns det diverse punkter jag blev väldigt nyfiken på, se här minsann!

* Långsamt tal
* Intolerans mot fysisk aktivitet (!)
* Ljuskänslighet
* "Kraschar" mentalt å eftermiddagen
* Dubbelseende
* Hörselproblem som kan leda till dövhet
* Minnesförlust samt mental förvirring
* Användning av produkter som innehåller flour (tandkräm osv)

Det är såklart på morgonen det är värst. Knät vet jag knappt vad jag skall göra med det, men efter timmar framför datorn inser jag nog att det inte hänger ihop med det andra, utan snarare kanske skulle vara korsbandsinflamation eller något med ledbandet i knät. Klickandet börjar gå mig på nerverna, det känns som en kula i knät som knäpper till varje går jag böjer på knät. Doktorn nästa med andra ord.
Ibland känns det jobbigt för jag vet att jag inte kan göra något åt allt det här. Ibland känns det mindre jobbigt, jag menar - det kunde varit värre.

Inga kommentarer: