16 aug. 2009

Storhandla = Vuxenhandla

Apprå på mat ja.... Vid ett av Robins och mina köksbordssnack har vi insett hur mycket vi strö- och implushandlar. Hjeeelp.
Detta innebär att vi skall från och med september tråkiga och Svensson-storhandla en gång i veckan (självklart har vi storhandlat innan, men inte alls lika planerat som nu). Vi har lagt upp för vad vi skall handla och vad vi skall äta, mycket prydligt allt sammans och mycket vuxet! Jag har till och med skrivit ordentliga inköpslistor, med varorna i samma ordning som hur de återfinns i butiken. Vi har planerat för 2 veckor med start den 31 augusti. Det blir inte middagar riktigt alla dagar i veckan eftersom jag ibland jobbar kvällar och heldagar, men då får Robin äta matlådor och det samma gäller mig om jag skall ha lunch. Och dessutom finns det ju alltid nudlar :)

Vi har alltså dragit det så lång som att vi bestämt vad vi skall äta vilka dagar. Kändes mycket skrämmande till en början, men nu när jag inser att under veckorna så kommer jag och Robin slippa handla hela tiden (ofta för bara en måltid)så känns det hela mycket bättre. Vi skall även då handla mjölk och bröd och liknande, så vi bara skall behöva fylla på detta någon gång i veckan utöver storhandlingen, som för övrig skall ske på Willys i Kungsbacka (och inte Hemköp Särö/Kullavik!!). Nja, nu överdrev jag, men vi handlar alldeles för ofta där. lite, men ofta.
I alla fall, så här ser vår meny ut för två veckor fram över. Enjoy!

1:a veckan, 31 augusti-6 september

Måndag – Dinkelfläskpannkaka med potatis och cole slaw
Tisdag – Morotssoppa med ingefära, grova frallor med färskost
Onsdag – Omelett med kycklingsallad
Lördag – Järpar med sellerimos & lingonyoghurt
Söndag – Indisk fiskgryta ”Kerala Curry”

2:a veckan, 7 september-13 september

Måndag – Matig rostbiffsmörgås med tillbehör som vitkål och smörgåsgurka
Torsdag – Fröad fisk med rostade morötter
Fredag – Köttfärslängd med citronvete
Lördag – Jordärtskockssoppa med rostade rödbetor och chévreost

Jag lägger även upp inköpslistan, inte för att ni är särskilt intresserade av det, utan snarare för att jag själv skall kunna skriva ut den även om jag råkar befinna mig på jobbet ;)

Inköpslista 1)

4 portionsbröd, grova frallor
Grönsaker:
Röd lök, 3 gul lök, 1 ask ruccola, 1 påse morötter, 3 lime, ingefära, potatis, 200 gram rotselleri, vitkål, tomater, purjolök, vitlök, chili
Mejeri:
1 stort paket ägg, mjölk, smör, fetaost, philadelphiaost light med gräslök, 1 liten burk matyoghurt
Kött:
1 paket bacon, blandfärs
Frysvaror:
Fryst bladpersilja, 1 paket kycklingfilé, 500 gram fiskfilé, 1 ask frysta tranbär
Specerier:
Hönsbuljong, 1 påse Santa Maria Kerala currymix, 1 burk kokosmjölk light

Inköpslista 2)

1 bit grovt lantbröd, blandade frön
Grönsaker:
1 ask blandad sallad, zucchini, 4 citroner, chili, 1 kg morötter, 750 gram jordärtskockor, gul lök, 500 gram rödbetor
Mejeri:
Chévreost, lätt crème fraiché, liten turkisk yoghurt, stort paket ägg, 1 ask lätt philadelphiaost
Kött:
200 gram rostbiff, blandfärs
Frysvaror:
500 gram fiskfilé
Specerier:

1 förpackning vetemjöl, 1 burk fin hel smörgåsgurka, 1 burk matvete durum, havregryn

/luutra

Inga kommentarer: