16 aug. 2009

Söndagsmiddag

Klockan är halv 8 och jag sitter och pyser, mätt och belåten. Middagen idag blev en ordentlig historia, smal och varierad.

Förrätt: Räksandwich med saffran och stenbitsrom

Varmrätt: Lax med apelsinbräserad fänkål

Menyn satte jag och Robin upp tillsammans innan vi åkte och handlade, huvudsakligen baserat på de råvaror vi redan hade hemma för att hålla nere kostnaderna. Vi försöker hålla i våra ömt sparade kronor just nu.
Resultatet blev i alla fall riktigt bra. Rätterna passade väl ihop och jag kan varmt rekommendera menyn. Räkor och lax känns frächt och mådde mycket bra av ett spännande lyft med saffran och fänkål i spetsen. Räkorna vände jag i chili och citron innan de fick landa på brödet. Eftersom både är Allt om Mat-recept som vi gjort om lite efter vår egna smak skall jag försöka skriva ner dem så gott jag kan.


Räksandwich med saffran och stenbitsrom

2 port.

ca 1-2 dl färska skalade räkor
4 skivor vitt formbröd av bra kvalitét
hackad gräslök
chili och citron
2 msk lätt creme fraiché
1 msk majonäs
lite saffran
några droppar citron
salt och peppar
stenbitsrom

Gör såhär:

Hacka chili grovt och låt räkorna ligga tillsammans med chili och citron ca 10 minuter. Skär ut rundlar i brödet. Blanda creme fraiché, majonös, saffran, citron, salt och peppar. Plocka upp räkorna ur chilihacket och låt rinna av ordentligt.
Varva bröd, saffranscreme, räkor, gräslök och stenbitsrom på en tallrik.

Lax med apelsinbräserad fänkål och dragonkesella
4 port.

600 gram laxfilé
1-2 fänkål beroende på storlek
6 potatisar
2 dl pressad apelsin (jag valde att ta 1,5 dl plus rivet skal)
2 dl vatten
1 msk koncentrerad fiskfond
1 tsk salt
1 krm nymalen peppar

2 kvistar färsk dragon (jag valde torkad men pressade i några droppar citron och var noga med att låta den stå)
1 dl kesella
salt, peppar

Gör såhär:
Ansa fänkålen och skär i klyftor. Skala och tärna potatisen i lagom stora bitar. Lägg fänkål och potatis i en träktörpanna (jag tog min lilla röda lergryta) och tillsätt apelsinjuice, fiskfond och vatten. Salta, peppra och låt sjuda på medelvärme under lock ca 10-15 minuter. Lägg sedan ner laxen i pannan och låt sjuda ytterligare 3-5 minuter.



Allt var mycket gott och lyckat, och framför allt laxen kommer jag göra igen. Smal och mycket lättlagad!

luutra

Inga kommentarer: