2 feb. 2010

Cajun Love

Det finns tre saker i mitt matlagningsintresse som jag är extra svag för. Det är chili, skaldjur och öl. Om jag där till nämner mitt stora intresse för den amerikansk södern så är det inte heller svårt att gissa sig till vilket kök som mitt hjärta bultar lite extra för - cajun!

Cajunfolket med sina franska rötter är idag koncentrerade till huvudsakligen delstaten Louisiana och staden New Orleans. Här äter man kräfor kokta chili, heta korvar och majs i strutar rullade av tidningspapper, lyssnar på jazz, dricker öl och upplever ett fantastiskt naturliv i de väldiga sumpmarkerna. Vodookulturen lever kvar bland stora delar av den svarta befolkningen och spelar en viktig roll i Louisianas kultur.
Lousiana och områdena kring floden Missisippi är utan tvekan mitt absoluta drömresemål. Tills min resekassad är insparad får jag nöja mig med att drömma - och laga den fantastiska maten.

I min ständiga jakt på nya recept så hittade jag sajten www.cajun.se och sajten www.grillhouse.se. Här tar man upp allt man behöver veta om det fantastiska cajunköket, ger tips och råd och delar ut recept. På grillhouse.se handlar man allt man behöver, heta chilisåser, heta snacks och grillpellets. Inlagd chili, rubs och kryddor, smokechips och salsor. Heaven! Är man sugen på att odla egen chili (som jag är) så besöker man www.chiliguiden.se och får all info man behöver där.



Inga kommentarer: