7 feb. 2010

Köttgryta är söndagsmat

Ligger i sängen och bara gäser, äter gurkstavar, leker med katten och kikar på TV. Livet är allt bra härligt ibland.
Morgonen har ägnats åt att matplanera inför nästa vecka, det har varit lite slarv med det de senaste veckorna när Robin har kört på sina otaliga dieter. men nu har jag knåpat ihp en meny, blev ganska nöjd när jag satt och räknade kalorier. Billigt, smalt och gott, blev slutresultatet, med ett litet undantag för söndag då vi fuskar och kör halvfabrikat. Veckans fem rätter blir:

* Citronmarinerad strömming med madelpotatis och dill
* Indisk kikärtsgryta
* Turkiska bönbiffar i pitabröd med grönsaker
* Morotspasta med kräftstjärtar
* Hawaiigryta med lightfalukorv och morotssallad, serverat med ris

Ikväll är det söndagskväll, jag har laddat ner några filmer och skall försöka laga en georgisk gryta jag och Sophia blev serverade i Ryssland. Jag har inget recept och har inte heller funnit något på nätet så det blir helt och hållet ur huvudet och med den här bilden som enda ledtråden. Grytan var helt fantastisk, gjord på lammkött och med koriander och chili. Jag kör utefter det här..:

Georgiansk lammgryta
4 port.

lammkött
lite vetemjöl
1 msk smör
1 gul lök
1 röd paprika, finhackad
1 röd chili
krossade tomater
olivolja
lite rött vin
en skvätt matgrädde
lite soya
tomatpuré
spiskummin
torkad paprika
torkad koriander
cayennepeppar
salt och peppar
citronskal
färsk koriander

Nu kryper jag in under täcket igen med en bra bok, Robin kommer hem snart och då skall jag laga vegetarisk kebab. Luutra

Inga kommentarer: