15 feb. 2010

Korkade människor säger korkade saker

Har vaknat upp från en jobbig dröm och behöver skriva av mig.

Finns det något som jag tar starkt avstånd från så är det alla former av rasism. Framför allt så tycker jag att "vardagsrrasismen" som dyker upp då och då är riktigt jobbig och är jätteviktig att tydligt visa inte är acceptabel. Det är inte ok att dra "småfula skämt" eller härma dialekter och brytningar på ett nedsättande sätt. Det är sådana skämt som visar att det är okej med vardagsrasismen, och det är ofta den som får passera för "det är inte så farligt". Kanske till och med lite kul?
Nästa sak jag aldrig slutar förbluffas över är hur vissa människor väljer att dömma en hel folkgrupp efter en dålig erfarenhet (jag har mängder dåliga erfarenheter av människor från Sverige, men jag hatar inte svenskar ändå) med en människa. Man väljer att förklara ett beteende med att hon är ju invandrare, hon kommer inte härifrån istället för att själv göra en ansträngning för att försöka förstå och jobba på situationen.
Hur tänker människor då, när man tror att alla människor från ett land är likadana? Hur kan man tro att det sitter i hudfärgen?
Människor som inte inser att problematiken sitter i en kultur som inte har fått utvecklas, att ett politiskt läget innebär att människor tänker på ett visst sätt och att fördomar föder fördomar borde ta sig en ordentlig funderare över sin totala människosyn. Nu pratar jag inte om nazister med rakade skallar och en patriotisk livssyn som har tagit ett aktivt beslut i sin syn på sina medmänniskor, utan dem/ni som väljer att tillåta de där skämten och som säger; "jag är inte rasist, men..."
Jag blir besviken på mig själv och min omgivning när jag hamnar i en situation där skämten dras och brytningen härmas, jag blir arg på dem som gör det och arg på mig själv som inte alltid säger ifrån. Jag har inte bett om att bli tvungen att vara den som fräser ifrån och som folk tittar lite undrnde på ("Vad är det med henne?"), men för att saker och ting skall förändras måste man någonstans ta ställning.
Så gott folk - inga "harmlösa" skämt runt mig i forsättnignen - för då biter jag.

Några av de bästa "jag är inte rasist men..."

"Jag är inte rasist men, det är ju fakta att utan invandrare skulle vi inte ha några våldtäkter alls längre!"
"Jag är inte rasist men alla invandrare tar våra jobb och lever på bidrag!"
"Jag är inte rasist med jag röstar på SD"
"Jag är inte rasist, men... jag vill inte umgås med invandrare"
"Jag är inte rasist, men skulle adrig kunna va tillsammans med en utländsk kille/tjej"
"Jag är inte rasist men muslimerna har avskaffat skolavslutningar och nationalsången"
(Jag är inte rasist men jag tror att precis alla muslimer är ortodoxa fundamentalister.)

Inga kommentarer: