3 mars 2010

Distansstudier

Ny dag, nya tag!

Jobbar kvällen idag på B3, så jag tänkte komma i gång med skolarbetet så fort som möjligt här på morgonen. Tyvärr unnar jag mig alltid lite för lång "datortid" på morgonen innan jag kommer igång, jag tror att jag måste bli bättre på att vara mer bestämd och hålla mig till det som är viktigt.
Ofta går det 1-1,5 timmar på morgonen till att bara kolla i genom grejer, det viktiga tar faktiskt inte mer än ca 30 minuter. Kollar mail, svarar på mail, facebook, bloggen, en snabbt inlägg där, skolsajten och bemanna.com (jobb). Sedan då? Om vi skall vara helt ärliga...?
Mja... Säkert 5-10 bloggar som jag följer, sedan en sväng in på bröllopstorget, ett par klädsajter, aftonbladet, ett till blogginlägg om något jag hittat... Hrm. Effektivt? Knappast.

Egentligen funkar jag väldigt bra på distansstudier men ibland kan jag känna att jag inte är tillräckligt fokuserad. Jag är lite si och så med att sätta upp bestämda mål och i perioder är jag väldigt duktig på att skjuta upp saker. Jag får alltid mina saker gjorda i slutändan, men det är oftast med andan i halsen jag lämnar in mina arbeten. Alltså...

tydliga mål och en strukturerad plan - inte skjuta upp - använda avsatt tid - fokusera

Nu skall jag gå och duscha och sedan sätta igång ;)

Inga kommentarer: