18 nov. 2010

Jamie.

Jag har flera av kokböcker som jag aldrig lagat mat ut. Trots att jag älskar att laga mat så är faktiskt inte det mina kokböckers främsta syfte (alltså att bli lagade ur), utan att bli lästa när jag äter. Sant. Äter man mat måste man läsa om mat, och jag vill variera min litteratur.

Flera av mina kokböcker är ordentligt tummade efter alla recept jag hämtat ur dem och jag tror inte det finns en av mina 4-500 Allt om Mat-tidningar som jag inte lagat ur. Så visst lagar jag mat från recept, men det finns som sagt några som hamnat i skym undan. För att råda bot på detta har jag plockat fram de tio böckerna det rör sig om och veckoplanerat efter de recepten. Först ut: Födelsedagspresenten av pappa, "Jamie Olivers mat för hela året". På framsidan står Jamie nochgt lutad mot en stor manlig stek, iförd skogshuggarskjorta. Det bådar gott!

Här är mina recept som gäller för nästa vecka, kul med lite ny touch på maten! Jag gillar Jamie Olivers recept, han är duktig på att med få ingredienser skapa vardagsmat som både är nyttig och god. Han kör mycket crossover även om man ser hur det ofta ligger en viss tyngdpunkt på klassiska engelska rätter när han inte lagat utefter ett speciellt tema, vilket kanske inte är så knepigt då det är "hans" mat och att det lätt är det man återkommer till och faller tillbaka på. Dock tycker jag mig se hur han allt oftare efter sitt arbete i USA sneglar mot det amerikanska köket, med mycket bröd, friterat och frukt, gärna med klassiska amerikanska kryddningar. Tur för mig!
Jag lägger upp egna bilder och recepten löpande under nästa vecka.


Kycklingsoppa med avokado och "corn on the cob"


Linguine med spenat och citron (Jag serverar rikligt med svartpeppar och permesan till)


Fisk och tomat i paket


Kalv Kapama (Långkok på sydafrikanskt vis)


Räkcurry Malabar (Den klassiska amerikanska curryn möter indiska smaker)

Inga kommentarer: