13 nov. 2010

Solid.

Lördag eftermiddag och ute skymmar det. Sitter i mörkret på arbetsrummet (klänningsrummet) och plinkar på tangenterna. Ute i köket vilar pannkakssmeten som får fungera som dessert till den goda fisken som i sin tur redan ligger i magen.
Hallalujah!

Idag var jag och Robin på utställningen Jerusalem på Världskulturmuseet. Vi var där 5 i 12 och då stod det redan 50 personer och hängde på låset. När vi kom ut igen en timma senare så ringlade sig kön lång, minst 100 personer som ville in och se bilderna efter torsdagens Debatt på SVT.

Fotona var fina, men inte fantastiska. Långt därifrån faktiskt. Egentligen skulle jag säga att debatten är bra mycket mer intressant än vad fotografierna och fotografen var.
Bilderna föreställde bibliska motiv (de flesta av dem) och utgjordes av homosexuella som offer i religiösa situationer. Jag är väl medveten att religiösa samfund förtrycker gay-personer världen över, men att ständigt ställa sig själv som offer köper jag inte riktigt. I debatten på SVT så var fotografen offensiv till allt som sades av de religiösa ledarna som var inbjudna, vad de än sa. Hon attackerade allt ifrån Svenska kyrkan till pingstförsamlingar (kan jag visserligen förstå...) till den homosexuella rabbin som var där. Dessutom satt hon och himnlade med ögonen åt de flesta, ett ganska tydligt tecken på att man känner sig underlägsen om du frågar mig...
MEN. Debatten i sakfrågan är viktig och inga människor skall behöva känna sig förföljda, oavsett sexualitet, etnicitet eller religiös övertygelse - och DÄRFÖR är utställningen viktig.

Efter utställninge åkte vi upp till Heaven 23 men möttes tyvärr av helt fullsatta bord. Nästa gång vi vill ha räckmacka blir det till att hänga på låset där med, klockan vara bara strax innan ett och det var ändå smockat. De som inte satt hängde i baren och åt sina räkskapelser... Hm.

Inga kommentarer: