9 nov. 2010

The ultimate test av julmust och liknande drycker.

Jag har alltid påstått mig kunna känna skillnad på julmust, sommarmust och påskmust. Robin i sin tur har alltid mött de här påståendena med en viss skeptis och misstänksamhet. Sagt och gjort, i somras sparar Robin en Sommarmust från Grebbestad bryggeri och idag plockar han fram den (sneaky bastard) tillsammans med en julmust från samma tillverkare. På med ögonbindel och testet är i gång.


Jag må se självsäker ut, men jag måste erkänna att man kunde ana en viss nervositet...


Testet är igång och jag provsmakar...


Funderar över mitt svar...


Caramba! Den högra är julmust och den vänstra är sommarmust!


Självklart hade jag rätt...

(Så här är det: Det är visst skillnad på dryckerna, men eftersom man aldrig dricker dem samtidigt (och i de flesta fall med flera månaders mellanrum) så tycker man de smakar precis likadant. I det här fallet smakar julmusten mer "jul", kryddigt och sötare. Sommarmusten (som liknar påskmusten) samkar lite mer salt och har en starkare dragning åt ölhållet. Så, nu behöver ni aldrig fundera mer på den saken!)

1 kommentar:

Addicted to Julmust sa...

Fantastiskt!
Mer så samma ämne: http://addictedtojulmust.se/2010/04/den-eviga-fragan-ar-julmust-och-paskmust-samma-sak/