10 nov. 2010

Så var vi där igen.

Nu längtar jag efter julen på riktigt! Jag och Robin rotade i brödhyllan efter vörtbröd här om dagen, utan något resultat. Vad fals? Vad är det här snacket om att vi börjar fira jul ett halvår i förväg, att vi spenderar miljoner på julen, att den svenska folksjälen håller på att dö? Att vi alla håller på att gå under?! Och så kan man inte ens hitta vörtbröd i november?? Nej, det där är bara snack. IKEA må ha uppe sin julskyltning i oktober, men vad spelar det för roll när man inte kan hitta en limpa vörtbröd på Hemköp 5 veckor innan julafton? Skärpning handlarna.

Jul. Jul, jul, jul. I år skall jag göra egen nubbe. Inte för att det är gott utan för att det är mysigt och flaskan bli så fin. Jag har försökt övertala Robin att vi skall sätta egen glögg, men tråkstjärten tycker det blev "för mycket", som han själv uttryckte det. Glögg kan aldrig bli "för mycket", Robinsson.
Men, utan Robins hjälp - inga dunkar hembränd glögg. Systembolaget nästa.

Istället skall jag lägga in sill. Oohh så mycket sill jag skall lägga in. Jag skall lägga in så mycket sill att Robin ångrar att han någonsin nekade mig glöggen. Monstruösa mängder sill skall det bli.

Julskinka, vörtbröd, senap. Senapen gör jag själv, som förra året. Eller rättare sagt, Robin gör senapen för jag misslyckades förra året. (Trots att jag gjorde precis som i receptet.)
Grönkål, rödkål. Kål i taket och kål i golvet. Clementiner, julmust. Pepparkakor från Göteborgs pepparkaksbageri. Burkarna kostar flera hundra kronor styck och måste beställas sommartid, annars blir det inga! Snälla mamma beställde för mig, själv hade jag aldrig kommit ihåg.

Pynta hemma. Adventsstakar, julblommor och röda band. De dansande julfåren hänger uppe året runt. Absolute christmas varv efter varv tills man spyr upp alla lussebullarna. Spränghuvudverk i julstressen, Kalle Anka för 25:e gången, pengarna tar slut och mormor blir full på julafton. Nu är det jul igen!


1 kommentar:

Helena sa...

Tack och lov att mågon uppskattar julen och gör det med råge och överdrift. Annars verkar den rådande uppfttningen vara att det är överdrivet och bara löjligt med jul. Jag älskar julen. Fast sedan blir det aldrig någn särskild julstämmning ändå..Får jag fira jul med er?