15 okt. 2009

Blogg-loggar

Godmorgon! Nere i köket luktar det stekt ägg och starkt kaffe. (En arbetslös pojkvän är inte så dumt alltid) Skall snart sätta i gång med plugget igen - taggad! Och bra är väl det, för det är det enda jag kommer pyssla med idag.

Varje natt vid midnatt så skickas ett mail till mig med alla loggar från min blogg under dagen. Loggen visar självklart bara ip-nummer men det kan man komma ganska långt på många gånger. Att bedriva logg-statestik på sin blogg tycker jag är ett mycket bra verktyg för att kunna följa sina läsare. Detta gör att man kan ser var och när promoting har varit betydelsefull, men man kan också se hur läsare sviker/läser mer beroende på vad man skriver om i perioder. En framgångsrik blogg har ett tydligt ämne, vilket min blogg saknar. I alla fall så kan de där loggarna vara ganska intressanta i sig även om man inte alltid vet vilken person som står bakom ip-nummret. Det mest intressanta är kanske att man kan se hur folk rör sig på sidan. Tex så jag haft en besökare igår mellan klockan 16.10 och 16.52 som inte verkar veta hur akrivsystemet har fungerat utan istället klickat sig separat mellan sidorna :) Tiden är ganska intressant den med, inloggad 40 minuter, och dessutom ett snabbare besök 17.10. Sånt gäckar en lite, man blir nyfiken!

Jag använder min av en statestik-tjänst från Sunset och tycker att den har fungerat bra. Något som dock varit lite struligt är väl kanske bloggräknaren som ofta blir lite knäpp och räknar fel. När man sedan får mailet och kollar hur många unika besökare som varit inne under dagen kan man ofta slå på 10 personer, den räknar alltså för lågt. Jag tror det kan bero på att den inte kan (kass statestikräknare egentligen..) registrera besökare som är inne samtidigt, utan bara räknar med den som går in först.

Men men. Här kommer en bild på mitt underliga eftermiddagsbesök :) Klicka upp.

Inga kommentarer: