26 dec. 2009

Annandag jul - grattis pappa!

Ah vad gött. Ätit middag med min älskling, sovit lite, pluggar och matplanerat för nästa vecka. Idag åt vi fröad fisk med matvete och rostade morötter i ugn, en klar favvo här hemma som kändes extra god nu när man börjar tröttna på "jul-fettet" och vill dra ner lite på kalorierna. Fiksen är mycket lätta att göra, passar på att slänga in receptet:

Fröad fisk med matvete, 4 pers

Ingredienser
ett par fina filéer vit fisk, tex hoki eller grönlistad torsk
lite blandade nötter och fröer, jag tar sesamfrön, pumpakärnor och sesamfrön
1 ägg
1/2 dl vetemjöl
citronskal
dill

Tillbehör
kokt matvete i lite hönsbuljong
creme fraiché med limeskal och saft, salt och vitpeppar
morötter, skalade och delade, rostade i ca 1 tim på 225 grader
blandad sallad och majs

Nu skall jag krypa ner i soffan, dicka mitt egengjorda citronbubbelvatten, äta kexchoklad och glo på en kannibalfilm med min älskling. Ibland älskar jag att vara Svensson en lördagkväll.

Luutra

Inga kommentarer: