31 dec. 2009

Cherrylane's Luutra goes Årskrönika.


I bloggen på tvplaneten.se kunde man läsa en årskrönika med namnet Årskrönika 2009 - ett riktigt skitår. Och jag är beredd på att hålla med där lite faktiskt.

Finanskrisen svepte in över världen som en modern variant av böldpest, Saab läggs ner och folk miste jobbet till höger och vänster. Obama fick ett tveksamt fredspris och i Iran demonstrerade studenter och fick som tack en kula i skallen. Kronprinsessan och den där andra förlovade sig med tönt #1 och tönt #2 och Michael Jackson valde att trilla av pinn. Anna Anka förpestade våra svenska TV-rutor och i Österrike fick ondskan ytterligare ett nytt ansikte när käll-historien uppdagrades och Josef Fritzl's fula nyna syntes över hela världens löpsedlar. Annika Östberg utlämnades till svensk kriminalvård och in sist i mål hittades Brittany Murphy död i duschen, så där lite på sluttampen. Och vad hände egentligen med glasbitarna i kycklingen?
Det finns många sätt att minnas året 2009 på, men det finns nog en sak jag först och främst kommer att förknippa det här året med. Föga förvånande syftar jag på svininfluensan. Farsoten har inte spridit sig i den utsträckningen som regeringen och experter förutspådde och så här ett halvår efter att hysterin satte igång på allvar känns det hela kanske lite snopet.
Här sitter jag - ovaccinerad och fortfarande i livet - mot alla odds.

Idag är det som sagt nyårsafton. Det är med hopp inför framtiden som jag ikväll kommer ringa in det nya året och jag känner stor tilltro till framtiden och det nya decenniet, både för mig egen räkning och för resten av världens. Jag menar, det kan knappt bli värre än skitåret 2009. Välkommen 2010!

Inga kommentarer: