4 dec. 2009

Dag 3

Gud vad mycket intryck. Det ar svart att beskriva hur mycket man har fatt uppleva har i St. Petersburg, staden ar pa sina otroliga satt helt underbar men samtidigt sa annorlunda. Ryssarna ar verkligen ett folk for sig, sa otroligt olika oss. Skulle nagon be mig beskriva St Petersburg hade jag sagt att det forst och framst ar en otroligt smutsig stad. Allt ar fruktansvart oorganiserat med vara svenska matt, men det ar en del av charmen! Idag akte jag och Sophia taxi for forsta gangen, och jag sager bara, fransmannen/italienarna kan slanga sig i vaggen! Ryssarna ar galna i trafiken! Luften ar otroligt dalig, vilket marks pa staden. Pa bilarna ligger ett tjockt lager smock och nar man tar foton i kvallsljus ser det ut som det snoar, fast det ar avgaspartiklar i luften. Staden ar ofattbart stor (Europas 4e storsta) och gatorna skall vi inte prata om. I var transfer fr flygplatsen akte vi langs Moskovy Prospekt, en av sataden storsta gator. Det tog ca 30 min fran borjan till slut. Stadens paradgata heler Nevsky Prospekt, jag och Sophia tog oss fran ena enden till den andra idag till fots, tog ungefar dryga timmen. Ljudnivan ar oronbedovande, polisbilar tjuter och bilar star och kor overallt. Men jag ar foralskad!

Imorse vaknade jag och Sophia efter en lite battra natt an var forsta, at lite brod och drack lite te och tog oss sedan till St Isaacs katedralen. Formodligen den mest fantastiska byggnaden jag nagonsin satt min fot i, det skall bli sa himla kul att komma hem och fa visa er bilderna! Katedralen var otroligt imponerade, Rysslands storsta och helt byggd i marmor, gul och halvadelstenar. Totalt vagde den 300 000 ton. Efter katedralen tod vi oss vidare till ett mysigt lokalt hak, kant som "Idioten". Fantastisk service av den sotaste servitris jag nagonsin mott, varmande rodbetssoppa och var forsta lilla vodka som ingick i priset :) Vad man an bestaler pa "Idioten" sa ingar vodka, haha...
Efter vodkan och soppan tog vi oss vidare i taxi till St Petersburgs erotiska museum, den markligaste plats jag nagonsina varit pa. In kom vi i nagot som mer verkade vara en tandlakarklinik, rent och doftande av klorin. Inget naket har inte! Runt sprang "skoterskor" i underliga drakter och pa en bank satt man och vantade pa sin tur med tossor pa fotterna. Lakare med journaler? Vi fortstod ingenting. I montrar stod roliga figurer, typ fula gubbar i tra, troll och sma pinuppor i plast. I en egen monter fanns Rasputins (?) groteska mansdom konserverad - och dar tog det slut. Vad som egentligen stallet anvandes till kommer vi nog inte fa veta, som synd ar...
Det tog oss 1,5 timme att promenera tillbaks till vart hostel, dar vi nu atit en medhavd BigMc och tagit en dusch. Snart skall vi svanga ut pa stan for lite gott i magen, men det blir troligtvis lika lugnt ikvall som det varit hittills. Vi sparar pa krafterna och vara pengisar. Ta hand om er!

Luutra

Ps) Jag alskar & saknar dig alskling!

Inga kommentarer: