30 dec. 2009

Urdrag ur inl 2 - Etik & Livsfrågor


Hur betraktar du din omvärld utifrån synsätt, referensramar etc?

När jag tänker på min omvärld så ser jag min livssituation, mina medmänniskor och mina relationer, mina val i livet och mig själv som människa. Detta är mitt centrum. Till detta läggs mina uppfattningar, min uppväxt, mina värderingar och mina erfarenheter.
Som svensk uppvuxen i ett tryggt samhälle och i en typisk akademisk medelklassfamilj har jag en stabil grund att stå på. Jag har en familj som älskar mig, en partner, ett hem och en stabil ekonomi. Jag har aldrig upplevt svält eller krig, och inte heller några direkta trauman. Mina värderingar i livet är liberala och jag skulle själv vilja kalla mig öppensinnad och förstående. Min uppväxt och min uppfostran har lärt mig att alla människor har ett lika värde oavsett bakgrund, religion och etnicitet.
Hur jag ser på min omvärld är en stor fråga. Ser man till den totala världsbilden finner man orättvisor, fruktansvärda mänskliga brott men samtidigt en otrolig kärlek människor emellan. Kanske är det den här kärleken som ger oss kraft att fortsätta när allt annat i livet känns tufft och allt omkring oss bara är mörker. Allt i livet är relativt, jämför man mig med en fattig afrikansk kvinna som varje dag får kämpa för sin och sin familjs överlevnad så kan man knappast påstå att jag i mitt egna liv stött på några större motgångar eller prövningar. Men samtidigt kan man inte jämföra liv och levnadsöden på det sättet. Mitt liv har präglats av en trygg uppväxt följt av några stormiga år i det unga vuxna livet. Dessa år har gjort mig stark som människa och som individ, de har gett mig en tro på något större än den lilla människan men samtidigt fått mig att inse att just det mänskliga livet är en fantastisk tid på jorden som man skall ta vara på.

Inga kommentarer: