22 okt. 2010

Att sluta-röka

Nu är det ungefär 1,5 månad sedan jag började äta mina Champix. De första 2-3 veckorna gick det inte alls bra, tanken var att jag skulle sluta redan efter 8 dagar med det gick inte alls. Röksuget fanns kvar och dessutom missade jag ibland att ta min medicin kvällstid. Skall jag vara ärlig så trodde jag inte att jag själv hade viljan, och att detta bara skulle bli ytterligare ett misslyckat försök att sluta röka.
Nu är det ca en månad sedan jag slutade röka helt och hållet. När jag var nere i Malmö rökte jag ett par cigaretter och jag har rökt vid ett tillfälle på jobbet för några veckor sedan, och det smakar inte alls bra. Vid de tillfällena jag har rökt så har jag släckt efter halva nästan varje gång.
Jag har i princip inget röksug kvar längre, jag har börjat tycka det luktar äckligt när man går förbi någon som röker och jag tänker inte längre på att röka. Jag har ingen lust till det längre, helt enkelt. Att sluta blev egentligen lättast när jag slutade förbjuda mig själv. I början så satte jag rök-stopp-dagar och det var alltid då jag fick panik och misslyckades. I slutet så tillät jag mig själv röka i nödfall och försökte att inte se det som ett misslyckande om jag gjorde det. Det funkade för den fösta veckan, och idag behöver jag inte röka alls. Underbar känsla!

Inga kommentarer: