19 juli 2009

Den sista måltiden. Dåtid, nutid och framtid.

Mys på högsta nivå. Hade en toppenkväll ute igår, men Robin, James, Sophia och Alexandra. Mötte inte upp Mikaela och glömde av (sorry!) Anna. Men vi hade skitkul ute, hamnade (såklart) på Storan. Först hämtade vi upp Alexandra och James och tog oss sedan ut till syrrans fina fina lägenhet på Hisingen. Där satt vi och drack vin och tjatade livet, innan vi tog oss till vagnen och åkte in till stan. Först satt vi på Storans uteservering innan vi gick in på cluben där vi spenderade resten av kvällen. Allt var på det stora hela mycket lyckat, och det var jättetrevligt att träffa James igen!

Nu idag har jag och Robin grejat här hemma med allt i från städning till gräsklippning. Till lunch gjorde jag "Chicken Masala" med bulgursallad och broccoli. Hett, men väldigt gott!
Nu till middag blir det färsbiffar med vitlök, rosmarin och bladpersilja, serverade med ungsgrillade rotfrukter och en fetaostsås. Mumma.
Har även gjort en stor guacamole till filmen ikväll som jag hade i en hel del chili i. Den chilin jag hackade nu, var ett par dagar gammal och hade hunnit legat och torkat lite. Jag har börjat inbilla mig att chili blir hetare när den får torka (tänker bland annat på torkad piri-piri...), och nu måste verkligen detta föras till protokollet, med dagens chilihackning som bevis. Trots att jag noga med borste tvättade både händer och under naglar direkt efter att jag hackat chilin, känner jag hur det bränner i nagelbanden och under naglarna. Jag var klok som stoppade Robin när han ville ha i mer, och sa att chilin framträder efter en stund.
Men detta är som sagt kvällens meny, och jag lägger upp lite bilder när det är färdigt. Här är receptet:

Medelhavsbiffar med grönt och rotfrukter i ugn
2 port.

Köttfärsbiffar
300 gram blandfärs eller ännu hellre lammfärs
1 ägg
olivolja
vitlök, efter tycker och smak
hackad bladpersilja
hackad rosmarin
citronskal, rivet
lite citronsaft
salt och svartpeppar

Rotfrukter
strimlade motötter
strimlad palsternacka
strimlad potatis med skalet på
fint hacka vitlök
körsbärstomater på kvist
olivolja
ett gott salt att strö över

Fetaostsås
en stor bit fetaost
gräddfil
svartpeppar
olivolja

Blanda ingrediensterna för färsen och låt stå en stund. Mixa såsen, eller hacka fetaosten fint om du vill ha mer konsistens i såsen. Låt stå kallt. Blanda alla rotfrukterna med olivolja och vitlök, och baka sedan i ugn på 225 grader i en halvtimma. Lägg sedan in tomaterna i formen och grilla i ca 10 minuter.
Forma färsen till biffar och stek i panna eller ugnen.


Ikväll tänkte vi kolla lite på film, blir nog The Proposal med Sandra Bullock. Ingen jättefavorit, men det finns inte så mycket att ladda ner just nu tycker jag. Lite tråkigt, filmåret 2009 har hittills inte varit sådär jättebra om du frågar mig.

Imorgonbitti åker Robin tillbaka till Ringhals, och jag skall också upp tidigt och jobba. Blir bra, då kan vi dricka kaffe tillsammans innan han åker. Kanske orkar jag koka ett ägg också :)

xxx - luutra

Inga kommentarer: