26 juli 2009

Filmkvällar i regnet.

Eftersom den svenska sommaren är just den svenska sommaren, så gled (haha) jag in på discshop.se igår, och beställde hem ett par filmer från rean. Lägger upp dom här som ett par filmtips, om även ni nu skulle tycka att sola och bada i spöregn känns överflödigt.

Trion från Belleville (2003)Champion som adopterats av sin farmor är en ensam liten pojke. Farmodern märker att Champion är lyckligast när han får cykla. Åren går och Champion, som med farmoderns hjälp tränat hårt för att bli en skicklig cyklist, är en dag beredd att anmäla sig till världens tuffaste tävling inom cykelsporten, Tour de France! Men under loppet blir Champion kidnappad...
Väldigt söt speciell film. Här är det mycket gles mellan dialogerna (skall jag vara ärlig vet jag inte om den innehåller några dialoger alls), men det gör ingenting! Humorn och värmen finns där, och animationerna är fantastiska. Filmen nominerades till en Oscar 2003 men föll på målsnöret mot Disneys ”Hitta Nemo”. Jag gillade Hitta Nemo, men jag är ändå tveksam. Denna filmen var banbrytande. Bäst är hunden Bruno, som måste vara den mest klockrena tecknade hunden i filmhistorien.



The other Boleyn Girl (2008)När ett rykte sprids om att kung Henrik VIII slutat vara intim med sin hustru, då hon misslyckats med att ge honom en manlig arvinge, ser Sir Thomas Boleyn sin chans att återföra lite status till familjen. Hans plan går ut på att dottern Anne ska förföra kungen och ge honom en son. Tyvärr går planen snett när kungen istället attraheras av systern Mary. Mary, som efter en tid tillsammans med kungen finner att hon hyser känslor för honom trots allt, blir snart gravid och kungens första manliga arvinge föds till världen. Anne å andra sidan har väckt en makthunger inom sig som överskuggar sin kärlek till systern. De två systrarnas vänskap och kärlek slits av makthunger och svartsjuka och såväl familjen Boleyn som nationen kommer att splittras som resultat av händelserna.

Det är sällan man behöver vara särskilt hårdhudad när man ser historiska filmer, men här får man förbereda sig på att när man inte tror att det kan bli värre än vad det är, så blir det det. Tio gånger om. Om och om igen.
Jag vet inte riktigt själv hur det ligger till, men jag älskar filmer med Scarlett Johansson. Jag tror inte det har ett dugg att göra med hennes skådespelarinsatser, utan bara beror på en slump, hon råkar bara vistas i mina favvofilmer. Och den här är ett måste, om man gillar historiska filmer!



A song for Bobby Long (2004)Filmen handlar om Purslane (Scarlett Johansson) som efter sin mors död återvänder till sin barndomsstad. Huset hon växte upp i och som hennes mor lämnat åt henne efter sin död, var redan bebott av två alkoholister, Bobby Long (John Travolta) och Lawson Pines (Gabriel Macht). Alla tre hävdar att de har rätt att bo i huset och de tvingas att bo tillsammans och lära känna varandra. Purslane eller "Pursy" som hon också kallas, har inget jobb och har hoppat av skolan, Bobby hjälper henne att börja skolan på nytt och både Lawson och Bobby hjälper henne med studierna. Deras relation blir allt starkare och de börjar alla sakta men säkert trivas i varandras sällskap. Purslane får senare reda på att bara hon har rätt att bo i huset, och hon slänger ut sina vänner. Hon packar ihop alla sina saker och bestämmer sig att sälja huset och flytta. När hon packar ihop alla saker hittar hon brev skrivna av hennes mor som var till Purslane men aldrig blivit sända. Hon får då reda på att hennes pappa är Bobby Long och tar därmed kontakt med honom igen. Purslane ger Bobby en andra chans som far och de alla flyttar ihop igen och börjar om på nytt.

En typisk mysfilm, med mycket känslor och vackra miljöer. Länge sedan jag såg den, men jag minns att jag tyckte den var mycket bra. Drama när det är som bäst. Jo, sa jag att jag hade en fäbless för Scarlett Johansson's filmer?



Din filmkritiker i vattenpölen - cherrylanes L.

Inga kommentarer: