11 juli 2009

Här är det tänkt att du skall skriva en passande rubrik

Äter jordgubbsglass och NJUTER av livet. Ute blåser och stormar det, men här inne är det mys på högsta nivå med de nya filmkanalerna, tända ljus och min älskade honey.

Igår var han hemma vid 6-tiden. Vet ni vad han hade med sig? En öltunna. Eller ja, mer en tunna öl. Det ni!
5 liter tysk fulöl i en metalltunna, men jag är ju inte den som är den, om man säger så. Så igår satt vi och tittade på film, åt chili-cruncherz och drack fulöl. En ypperlig fredagskväll, med andra ord.

Imorse låg vi och drog oss länge i sängen, men bestämde oss i alla fall för att ge det där med dammsugar-shopping ett försök. Åkte därför in till Media Mark och kollade inte, men hittade inte någon bra (läs:billig). Jag har hittat en på El-giganten som jag tänkte köpa, säkert inte världens bästa med den är vit och fin och kostar 400 spänn. Alltså precis var min smärtgräns för hur mycket en dammsugare får kosta går. Inte en krona mer. Nöjda med att vi inte köpt en Miele-dammsugare för 3000 riksdaler, åkte vi in till staden för att fira. Allt kan firas! Vi åt meze, mycket gott. Finns det något jag gått och blivit svag för (förutom chili och avocado) så är det vinbladsdolmar. Muuuumma!! På tallriken som var för två fanns det: vinbladsdolmar, filodegsinbakade rullar med fetaost och spenat, grillad hullomi, inlagda grönsaker, avokadoröra, musslor med stark tomatröra, grillad scampi, tzasiki, äggplanta, hummus, oliver och massor av grönsaker med vitlök! Till huvudrätt (som egentligen var en förrätt, men jag blir så mätt på meze), så åt jag en liten soppa på grädde, lime och vin, med grillade räkor och pesto.




Eftersom jag alltid varit stolt över min kosthållning, med varierad mat och mycket grönt och rotfrukter, smärtar det mig lite att behöva erkänna hur dålig jag blivit på att äta nu när Robin inte är hemma under veckorna. Men det är ju verkligen inte roligt att laga mat till sig själv! Mat skall man laga och äta för att det kan avnjutas med andra människor (och kanske lite vin)!! Inte själv!
På sin höjd har jag geggat ihop någon pasta som går fort, mest för att det är lätt att göra och det är bra att spara i kylen om det blir något över. Och det blir det alltid när jag lagar mat, jag är superkass på att bedöma mängd. Här följer ett exempel:

En gräsänkas enkla måltid eller Kycklingpasta med sting á la Ensamheten

* Kyckling, skuren i lagom stora bitar.
* Gul paprika.
* Gul lök, fint hackad.
* Cremé fraiche/matgrädde, eller båda delarna.
* Sockerärtor (jag kokar mina en stund innan).
* Bladpersilja.
* Hackad grön chili.
* Curry.
* Spiskummin.
* Paprikapulver.
* Muskot.
* Riven vitlök.
* Salt & peppar.
* Kokt pasta.


Resten av helgen skall jag spendera på exakt samma sätt som jag påbörjat den på, alltså liggandes på sofflocket och ätandes på något gott. Skall bli hur skönt som helst, och tiden går ju lite långsammare i alla fall när man inte är ute och flänger. Och jag vill njuta av varje sekund Robin är hemma.

xxx, luutra

Inga kommentarer: