16 juli 2009

Knorr.

Jobb, jobb - men snart är denna arbetsvecka över.

Sitter på jobbet och arbetar kvällen, klockan är halv 5 och nu börjar det på allvar kurra i min mage. Jag har allt som allt idag ätit 1 dl yoghurt (det var det som fanns kvar), och druckit lite kaffe. Passade på att handla lite på vägen till jobbet så det finns något i skåpen hemma när Robin kommer imorgon.

Igår hade jag en riktig myskväll med mig själv och katterna. Låg och glodde på tre dokumentärer och klappade Curry på magen. Tände ett par ljus och åt det sista av brödet. Fick slänga resten, för det hade möglat i andra änden. Det går år extremt lite mat nu under veckorna när jag är själv. Köper vi ett stort paket mjölk under helgen när Robin är hemma, får jag hälla ut nästan halva i slutet av veckan. Men, som tidigare konstaterat, mat är inget nöje utan sällskap. Jag lever på små yoghurtar och äter en och annan macka när jag verkligen måste ha mat och att dricka sig mätt inte längre fungerar. Dock köpte jag lite spaghetti idag, så får jag för mig att ha ytterligare en myskväll när jag kommer hem ikväll så kan jag sno ihop en liten carbonara.

Den enklaste och godaste Carbonaran - på äkta italienskt vis

2 port. Ingredienser:

nykokt spaghetti för två.
en bit rökt sidfläsk. undvik bacon i det längsta.
färsk riven permesanost, efter tycke och smak.
riven eller hackad vitlök. pressad vitlök ger en bitter eftersmak.
god olivolja, efter behag...
1 äggula per person.
salt till kokning av pasta.
svartpeppar.


Blanda spaghetti med fläskbitar och riven vitlök. Strö över rikligt med permesan.
Placera äggulan i sitt skal mitt i spaghettin. Ringla olivolja över. Toppa med nymald svartpeppar.

Ett P.S för matnördar; Spaghetti Carbonara kommer från Napoli-området i södra Italien. Här används mycket sällan mjölkprodukter i matlagning, utan vanligare som vätska är olivolja, krossade tomater och vin. Med andra ord - ingen grädde i en äkta Carbonara. Det är ett påhitt av turken på pizzerian på hörnet här hemma i Sverige.

Helgen ser lite osäker ut just nu. Jag jobbar imorgonkväll (med Mickis - whoo!), så imorgonkväll blir det lugnt och mys med Robin. Kan jag hålla mig från Carbonaran gör jag den imorgon kväll istället.
Lördag där emot skulle jag gärna hitta på något, och efter att messat runt bland kompisar ser det ut som om Kontiki inte vore ett helt främmande förslag på utflykt på lördag kväll. Dock har jag inga pengisar, utan måste överväga detta med Robin först. Så vi får se helt enkelt.

Nu får jag gå och "make myself useful". Puss!

/luutra

Inga kommentarer: