3 sep. 2010

Hösmat och studier

Lördagmorgon men ingen sovmorgon för det. Klockan är 8 och snart kommer plockerna som skall fortsätta med våra fönster. Jag tror att det i vardagsrummet är färdigt, det är i alla fall uppsatt igen och går att stänga.
Dessutom måste jag läsa en del innan det blir jobb för min del i eftermiddag, så det är lika bra att vara uppe i tid. Jobbar på B3 i eftermiddag 16-21 och tänkte cykla till jobbet idag.

Igår ringde en tant från ett katthem i Halmstad. Hon hade sett Curry på nätet och hade en katt som var lik, med en oläslig tatuering i örat. Mitt hjärta stannade. Det måste vara Curry! Såklart var det inte det. Världen och livet är åter skit igen.

Istället passade jag på att ställa mig igår och göra en ordentlig middag. Det skulle bli Minestronesoppa men istället blev det en god grönsakssoppa på kål och svamp. Låter inte mycket för världen, men den blev faktiskt en hit. Slänger upp receptet:

Höstig grönsakssoppa
6 port

1/2 litet kålhuvud
ca 10 cm purjolök
2 morötter, hackade "julienne"
lite vitlök
champinjoner, ca 15 st i kvartar

13 dl vatten
en skvätt grädde om det finns
3 msk tomatpure
2 st grönsaks- eller hönsbuljong
körvel eller färsk persilja
salt, peppar
kryddning efter behag
lite potatis att ha i mot slutet

Paj på björnbär, hallon och nakenhavre
1 st

ca 1 liter frusna björnbär och hallon
2 msk potatismjöl att strö över bären
1 dl socker

1,5 dl rågmjöl
1,5 dl vetemjöl
1 dl nakenhavre
150 gram helt smält smör
1 dl socker

När jag gör smulpaj så smälter jag smöret helt i micron till pajdegen. Mycket lättare att sedan vara vända ner de torra ingredienserna till degen, dessutom tycker jag att degen sedan i ugnen får en lite knäckigare konsistens. Dessutom slipper man gegga med fingrarna nere i smöret. 225 grader i ca 30-40 minuter.

Inga kommentarer: